421
کد خبر: 639
برچسب‌های خبر: - استاندار_بیست وچهارمین_جشنواره خیرین
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
____________________

استاندار مازندران،جنبش مدنی مدرسه سازی را نباید صرفا انفاق مالی تعریف کرد


استاندار مازندران:
جنبش مدنی مدرسه‌سازی را نباید صرفا انفاق مالی تعریف کرد / مدرسه‌سازی نهادینه کردن فرهنگ مشارکت اجتماعی است

IMG_20230510_153716_888.jpg


استاندار مازندران گفت: جنبش مدنی مدرسه‌ساز بیانگر جریانی فرهنگی و اجتماعی است که اعضای جامعه خیرین مدرسه‌ساز بخشی از دارایی خود را وقف تربیت نسل‌های آینده می‌کنند. بنابراین نباید  مدرسه‌سازی را صرفا انفاق مالی و  اقدامی مادی ببینیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران، سید محمود حسینی‌پور در بیست‌وچهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز مازندران که روز چهارشنبه -۲۰ اردیبهشت- در اردوگاه دانش‌آموزی بادله ساری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اساسی مردم ایران مشارکت در انجام کارهای خداپسندانه است که به صیقل روح و جان منجر می‌شود.در دین مبین اسلام نیز همواره بر این موضوع تاکید شده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ وقف در جامعه ایرانی-اسلامی خاطرنشان کرد: فرهنگ وقف و تنوع موجود در آن نشان می‌دهد جامعه نیازهای خود را می‌شناسد و می‌تواند با کمک خیرین برطرف کند. مسائل متعددی در جامعه وجود دارد که مورد توجه خیرین قرار می‌گیرد. در صدر آن‌ها نیز خیرین مدرسه‌ساز قرار دارند.

رئیس شورای آموزش و پرورش مازندران افزود: از زمان مواجهه ایرانیان با دنیای جدید و تجربه تجدد ایرانی، مساله آموزش به کلیدی‌ترین موضوع فرهنگ ایرانی تبدیل شد. متفکران ایرانی به این باور رسیدند که آموزش اصلی‌ترین راه برای حل چالش‌های موجود در کشور است.

استاندار مازندران گفت: مدرسه‌سازی صرفا انفاق مالی نیست، بلکه یک نوآوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. نباید اقدام خیرین مدرسه‌ساز را صرفا بخششی مالی بدانیم. این جریان راهی برای رشد استعدادهای انسانی در جامعه است که ارزشی فراتر از بُعد مالی دارد.

حسینی‌پور افزود: اگرچه به فضای آموزشی نیاز داریم، اما بیش از آن که به مدرسه‌سازی نیازمند باشیم به نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در مسائل اساسی جامعه نیازمندیم.

رئیس شورای آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: خیرین بیش از این‌که از نظر مادی اثرگذار باشند، در فرهنگ مشارکت‌سازی اقشار مختلف جامعه نقشی اساسی دارد و برای این ارزشمندی نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد. بسیاری از سیاستگذاران و عناصر موثر اجتماعی با هزینه‌های گزاف نتوانستند چنین اثری را در جامعه بگذارند که خیرین مدرسه‌ساز برای ترویج و گسترش این فرهنگ مشارکت در جامعه به جا گذاشتند.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی را باید از همین مدارس آغاز کنیم. حتی خوب است که در متون درسی سرفصل‌هایی در رابطه با این اقدام قرار داده شود و نسل جدید را در زمینه اثرگذاری این فرهنگ موثر آگاه کنیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: همان‌طور که اجزای مختلف جامعه از جمله اقتصاد ما در حال رشد و توسعه است،  اشاعه فرهنگ مدرسه‌سازی را باید متناسب با رشد جامعه ترویج کنیم. تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز باید به اشکال مختلف از جمله رسانه‌ای و سازمانی به طور مستمر انجام شود تا مصادیق بارز این اندیشه و جریان اثرگذار برای جامعه تبیین شود.

استاندار مازندران با تاکید بر لزوم برگزاری همایش‌های خیرین مدرسه‌ساز گفت: خوب است که هر سال در یک شهرستان برگزار شود. حتی همایش‌های شهرستانی خیرین مدرسه‌ساز نیز مورد توجه باشد تا فضای تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز بیشتر از گذشته فراهم شود و جامعه بیشتر در جریان خدمات این عزیزان قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که طبق آمارها جامعه خیرین مدرسه‌ساز ما جزو برترین‌ها در کشور هستند، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که خیرین مدرسه‌ساز نیازی به تعریف و تمجید ما ندارند. بسیاری از خیرین هم میلی ندارند که به جامعه معرفی شوند و از آن‌ها بابت خدمات‌شان تجلیل شود. اما از باب جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، ضروری است که خدمات خیرین مدرسه‌ساز برجسته شود و بازتاب گسترده‌ای داشته باشد.

وی افزود: همه ما مسئولان وظیفه داریم از خیرین به عنوان بزرگان فرهنگ مشارکت اجتماعی قدردانی کنیم. باید هر چه بیشتر به سمت تشویق و توسعه این قبیل فعالیت‌های مدنی پیش برویم. از طریق این فعالیت‌ها امر خیر که در آموزه‌های دینی ما بسیار مورد تاکید قرار دارد نهادینه خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: مدیریت آموزش و پرورش نباید نگاه صرفا مادی به جامعه خیرین مدرسه‌ساز داشته باشد. این عزیزان از نظر فکری و راهبردی نیز می‌توانند همراهی زیاد و مناسبی داشته باشند.

حسینی‌پور خواستار توجه به مدارس روستایی در زمینه تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها شد و افزود: در بحث تجهیز و توسعه مدارس، سهم مدارس روستایی استان باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. در استان۳ هزار و ۶۰۰ روستا داریم که نیازهای آموزشی در تعداد قابل توجهی از این روستاها را می‌توان با مشارکت خیرین برطرف کرد.

آخرین خبرها...