برچسبهای خبر: - مصاحبه اختصاصی باایرناتاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
____________________
تدابیردولت و خیرین برای ساخت و ایمنسازی فضای آموزشی در مازندران
تدابیردولت و خیرین برای ساخت و ایمنسازی فضای آموزشی در مازندران
بر اساس آمارها برای نوسازی، ایمنسازی و تجهیز مدارس مازندران تلاشهایی در سالهای اخیر انجام گرفته که نشان از چتر حمایتی دولت و خیرین برای ایمنسازی فضای آموزشی در استان است.
مازندران از جمله استان هایی است که به دلیل شرایط جغرافیایی و همچنین سکونت حدود نیمی از ساکنان استان در روستاها و مناطق کوهستانی از فضای آموزشی خوبی برخوردار نبود.
طبق آمارها فقط در هفت سال اخیر حدود ۶ هزار فضای آموزشی فرسوده و تخریبی در استان شناسایی شدند که از این تعداد حدود هفتاد درصد نوسازی و جایگزین یا بهسازی و مقاوم سازی شدند.
به گزارش روابط عمومی ،مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران درگفتگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: دولت تدبیر و امید در دوران خود هزینه سنگینی برای ایمن سازی و نوسازی فضای آموزشی استان مازندران کرد.
قربانعلی شیرزاد با بیان اینکه دولت در هفت سال اخیر بیش از چهار هزارو ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف نوسازی و تجهیز و بهسازی مدارس مازندران کرد ، افزود: اکنون فضاهای آموزشی استان رنگ بوی دیگری به خودگرفته و از دوران فرسودگی فاصله گرفته است.
۲ هزار کلاس نوساز برای دانش آموزان مازندرانی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس مازندران گفت که در هفت ساله دولت تدبیر و امید یک هزار و ۹۸۶ کلاس درس در قالب ۳۳۱ پروژه فضای آموزشی ، پرورشی و ورزشی در استان به بهره برداری رسید.
شیرزاد با بیان اینکه سه هزار و ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت این مدارس هزینه شد ، افزود: این تعداد فضای آموزشی جدید باعث کاهش ۱۰ درصدی مدارس فرسوده مازندران شدند.
وی وسعت فضاهای آموزشی جدید استان مازندران را بیش از ۲۸۱ هزار متر مربع عنوان کرد و ادامه داد: دولت حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز اعتبارات حوزه نوسازی فضای آموزشی مازندران را در بالاترین میزان اختصاص داده است.
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران مقاوم سازی مدارس فرسوده را در کنار ساخت فضاهای آموزشی جدید یکی از راهبردهای دولت برای افزایش امنیت دانشآموزان عنوان کرد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۹۵ مدرسه با ۷۱۳ کلاس درس مازندران مقاوم سازی و استحکام بنا شدند.
شیرزاد هزینه مقاوم سازی را نیز حدود ۸۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد که از سوی دولت تامین اعتبار شد و در قامت یک مدرسه جدید التاسیس درآمدند.
او نوسازی ومقاوم سازی این تعداد مدارس را در حالی توصیف کرد که در سالهای اخیر نیز به دلیل عبور برخی ساختمان های آموزشی از سن استاندارد شاهد افزوده شدن برخی مدارس به جرگه فضاهای فرسوده بودیم .
حضور قدرتمند خیرین در کنار دولت
وی به همراهی قوی مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی با دولت اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر ۱۸۸ مدرسه با ۹۴۰ کلاس درس با مشارکت خیرین در مازندران ساخته شد.
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران همچنین به اهدای ۴۵ قطعه زمین به مساحت ۱۱۴ هزار متر مربع از سوی خیرین اشاره کرد و افزود: میزان مشارکت خیرین از سال ۹۲ تا کنون یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی یکی از برنامه های دولت در سالهای اخیر همراهی ۵۰ تا ۶۰ درصدی دولت در امر مدرسه سازی با خیرین عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبات دولت هرچه خیرین پروژه های جدید تعریف کرده و آغاز کنند دولت نیز بدون محدودیت سهم خود را ارائه می دهد.
خداحافظی مدارس مازندران با بخاری های غیر استاندارد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با شاره به اینکه یکی از برنامه های دولت استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس بود گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ طرح استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس مازندران کلید خورد.
شیرزاد با بیان اینکه هدف اولیه از استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس حذف کامل بخاری های نفتی بود گفت: هدف غایی ما حذف کامل هرگونه بخاری ازکلاس درس از جمله نفتی و گازی و حتی برقی بود.
وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا کنون توانستیم از ۱۲ هزار و ۷۶۷ کلاس درس با سامانه گرمایشی غیر اساندارد، ۱۰ هزار و ۵۰۰ کلاس را استاندارد سازی کنیم.
مدیرکل نوسازی مدار مازندران با بیان اینکه تاکنون برای استانداردسازی سامانه های گرمایشی مدارس استان ۷۹۰ میلیارد ریال هزینه شد ، گفت: پیش بینی می کنیم در صورت ادامه همین روند تامین اعتبار در کوتاه مدت بتوانیم همه مدارس استان را از بخاری های غیر استاندارد رها کنیم.
شیرزاد البته تاکیدکرد که تمامی بخاری های نفتی از مدارس استان برچیده شده و در حال حاضر برای حدود ۲ هزار کلاس درس بخاری گازی داریم که با وجود استاندارد بودن این بخاری ها از نظر سازمان نوسازی غیر استاندار محسوب می شوند.
سامانه گرمایشی استاندارد از نگاه آموزش و پرورش به سامانه ای مانند شوفاژ و پکیج گفته می شود که برای تولید گرما از اکسیژن داخل کلاس درس استفاده نمی کند.
استفاده از اکسیژن کلاس برای احتراق در بخاری ها اعم از گازسوز ، نفتی یا هیزمی منجر به تولید مونواکسیدکربن و همچنین ایجاد خفگی، سرگیجه و کاهش هوشیاری دانش آموزان می شود.
مدارس مازندران مجهزتر از هر زمان دیگر
تجهیز مدارس چه از نوع آزمایشگاهی و کارگاهی و چه از نوع امکانات آموزشی یکی از برنامه های دولت برای ارتقای سطح کیفی آموزشی در مازندران بود که در گستره وسیعی انجام شد.
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران اظهارداشت: از سال ۹۲ تاکنون دولت ۴۱۴ میلیارد ریال بابت تجهیز مدارس به استان مازندران اختصاص داد که بیشتر آن سهم هنرستان ها برای تجهیز کارگاه های آموزشی بود.
وی با بیان اینکه اکنون فقط کمتراز ۲۰ درصد مدارس از تجهیزات استاندارد بهره مند نیستند ،افزود: نه تنها کمبودهای موجود با همپوشانی آموزشی برطرف شده ، بلکه بنا داریم در آینده مدارس بیشتری را مجهز کنیم.
شیرزاد این میزان خدمات و هزینه در امر نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با هیچ دوره ای قابل قیاس ندانست و افزود: این درحالی است که دولت در سالهای اخیر در بدترین شرایط اقتصادی چهار دهه اخیر به سر می برد که ناشی از تحریم های ظالمانه است.
هم اکنون حدود ۱۰۰ پروژه نوسازی و تجهیز مدارس نیمه تمام دولتی در استان وجود دارد که تمامی هزینههای آن از سوی دولت تامین می شود و ۹۵ درصد این پروژه ها فعال هستند.
استان مازندران در سال تحصیلی گذشته دارای ۵۳۶ هزار دانش آموز بود که در حدود چهار هزار و ۸۰۰ مدرسه و حدود ۲۲ هزار کلاس درس تحصیل کردند.
آخرین خبرها...