766
کد خبر: 252
برچسب‌های خبر: - جلسه ستاد بانوان
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
____________________

46 زن خیر مازندرانی مدرسه‌ساز هستند


بانوان مازندرانی علاوه بر اینکه در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی همواره پویا و فعال هستند، در امر مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری هم بدون توقع وارد عرصه عمرانی در کنار دولت قرار گرفتند و برای سرمایه‌های آتی جامعه به توسعه فضاهای آموزشی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس مازندران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی تیتر امروز، شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز مازندران به منظور رسیدن به اهداف و سیاست‌های کلان سازمانی در اداره کل نوسازی و تجهیزات مدارس مازندران تشکیل شد تا از ظرفیت بانوان برای توسعه و تجهیز فضای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت استفاده شود.

نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند. هرچند که در طول تاریخ این نقش‌آفرینی به لحاظ اینکه زن از قدرت مدیریتی بالایی برخوردار نیست پنهان ماند، ولی این قشر علاوه بر نقش اثرگذارشان در مدیریت نهاد خانواده، در عرصه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز فعالیت چشمگیری دارند. نگاه محدود گذشتگان منجر به این نشد که بانوان نتوانند در عرصه مدیرتی حاضر شوند. بلکه در برهه‌های مختلف و عرصه‌های گوناگون، توانمندی خود را بیش از مردان نشان دادند. در این میان زنانی هم با نگاه نیکوکارانه دست به اقدامات خیرخواهانه‌ای همچون مدرسه‌سازی زدند و ماهیت واقعی مادر بودن خود را به منصه ظهور رساندند.

بانوان نیکوکار بدون توقع در کنار دولت وارد عرصه فعالیت‌های عمرانی شدند و به توسعه فضاهای آموزشی پرداختند. بانوان مازندرانی هم علاوه بر اینکه در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی خوش درخشیدند در امر مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری با بضاعت اندک دوشادوش دولت قرار گرفتند و برای سرمایه‌های آتی جامعه نیز سرمایه‌گذاری کردند.

طبق آخرین آمار در مازندران 1849 خیّر مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار در امر تجهیز و توسعه فضاهای آموزشی فعالیت دارند که از این تعداد 1502 خیّر مرد، 282 نیکوکار زن و 65 شخص حقوقی در این امر نقش‌آفرینی می‌کنند. اما از 282 بانوی نیکوکار مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار، فقط 46 زن به امر مدرسه‌سازی در استان مشغول هستند که از سال 1381 تا کنون در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

با تشکیل شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز در مازندران، بانوانی که با بضاعت مالی مستقل خود میلی به مدرسه‌سازی داشتند، نگاه و ایده‌های مختلف‌شان را برای این کار خیرخواهانه کنار کنار هم قرار دادند. «بانو حقیقت» که سکان شورای بانوان خیران مدرسه‌ساز مازندران را در دست دارد، معتقد است این شورا با همدلی دو نهاد فرهنگی (آموزش و پرورش و نوسازی مدارس) می‌تواند در مسیر رسیدن به اهداف موفق شود.

این بانوی فعال در امر مدرسه‌سازی، رفع چالش‌ها و کمبودهایی که در حوزه سخت‌افزاری نظام تعلیم و تربیت وجود دارد را منوط به نگاه خیر نیکوکاران دانست و معتقد است فرهنگ مدرسه‌سازی باید در جامعه نهادینه شود.

بانو صمدایی» که از بازنشستگان آموزش و پرورش مازندران است و مدرسه‌ای را در ناحیه دو ساری احداث کرد نیز می‌گوید: کار خیر آن است که موجبات خوشنودی خداوند را فراهم کند. حتی یک نگاه محبت‌آمیز و صحبت از روی خیرخواهی می‌تواند بستر مناسب نیکوکاری باشد.

این بانوی مدرسه‌ساز مازندران که مدرسه‌ای را به نام دختر مرحومش «هدا صمدایی» ساخت، می‌افزاید: خیران در روند کار باید انگیزه داشته باشند و این منوط به برخورد مناسب متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی دخیل در حوزه عمرانی است.

انیس بیانی از دیگر بانوان مدرسه‌ساز مازندران که از سال 1355 فعالیت‌های نیکوکارانه خود را آغاز کرد، نیز می‌گوید: امیدواریم روزی بتوانیم از فرهنگ بالای دنیای متمدن برای منفعت جمعی بهره‌مند شویم.

او که از پنج سال پیش در شهرستان قائمشهر به ساخت مدرسه مشغول است، اعتقاد دارد برای جذب خیران باید با تبلیغات موثر به توسعه و ترویج فرهنگ نیکوکاری پرداخته شود.

روح‌انگیز قانع که از خیران آملی در امر مدرسه‌سازی است و هنرستان پسرانه «شروین شکوهی» را احداث کرد، مدرسه‌سازی را نخستین گام برای تحقق اهداف نیک خود می‌داند ومی‌گوید: بعد از مدرسه‌سازی باید به نگهداشت مدرسه و پویایی دانش‌آموزان توجه شود؛ زیرا مدرسه نیازمند دانش‌آموز سالم و با نشاط است.

این بانوی خیّر مدرسه‌ساز معتقد است، خیران باید برای پُر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان دغدغه داشته باشند. زیرا تفریحات سالم می‌تواند مسیر درست تعالی را برای فرزندان این مرز و بوم که سرمایه‌های آتی جامعه هستند فراهم کند.

قانع، نخبه‌پروری را در کنار توسعه فضاهای آموزشی از دیگر نیّات خیران می‌داند و تاکید می‌کند که خیران باید حامی دانش‌آموزان توانمند و نخبه بدسرپرست و بی‌سرپرست هم باشند.

بانوی خیّر مدرسه‌ساز آملی توجه به مهارت افزایی دانش‌آموزان را عامل مهمی در سرنوشت بعد از فارغ‌التحصیلی آنان می‌داند و معتقد است تربیت نیروی انسانی ماهر و اشتغال جوانان چالش اصلی جامعه است که باید با همت خیران رفع شود.

«نرگس کمالی» مشاور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز تعامل بین مدیران استانی و شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز را از مهم‌ترین موارد در جلب خیران و روند رو به پیش توسعه فضاهای آموزشی می‌داند.

او تشکیل شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز را گام نخست در نهادینه کردن فرهنگ نیکوکاری و معرفی توانمندی‌های بانوان عنوان کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران نیز با قدردانی از نیت نیک خیّران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار در استان، این افراد نیکوکار را سرمایه‌های فرهنگی جامعه و بازوان پرتوان نظام تعلیم و تربیت می‌داند.

«قربانعلی شیرزاد» تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سال‌های گذشته را مهم‌ترین اقدام سازمان نوسازی مدارس معرفی می‌کند و می‌افزاید: در مازندران چندین پروژه از سال 1382 آغاز شد و امسال بعد از 18 سال در آستانه بهره‌برداری است.

او با بیان اینکه پارسال بالغ بر 94 درصد پروژه‌های نیمه تمام در حوزه نوسازی مدارس فعال شد، می‌افزاید: بنا به برخی دلایل چندین پروژه که قدمت زیادی دارد بر زمین مانده است.

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس مازندران اولویت با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرساز‌ است. شیرزاد خاطرنشان می‌کند: سال گذشته  ردیف اعتباری ملی پاسخگوی تکمیل پروژه‌های خیّری نبود. زیرا تعهد خیران بیش از اعتبار دولتی بود.

شیرزاد با بیان اینکه حجم مشکلات به اندازه‌ای است که اعتبارات دولتی تکافوی تامین کل نیاز‌های استان را ندارد، می‌گوید: با توجه به این که یک سوم کلاس‌های درس مازندران تخریبی است، برای جلب مشارکت خیران باید تلاش شود.

البته علاوه بر فعالیت‌هایی که نوسازی مدارس مازندران برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی انجام می‌دهد، کمبودهایی هم وجود دارد که نیاز است خیران برای رفاه حال دانش‌آموزان به تجهیز و نگهداری مدارس به ویژه مدارس نقاط محروم بپردازند.

سازمان نوسازی مدارس کشور هم زحمات خیران به ویژه بانوان را در امر مدرسه سازی نادیده نمی‌گیرد. 28 آبان قرار است همایش تجلیل از بانوان خیر مدرسه‌ساز با شعار «بانوی ایرانی، مدرسه مهربانی» در تهران برگزار شود تا مبنایی برای استفاده از توانمندی و مدیریت بانوان در توسعه فضاهای آموزشی باشد

۲۰۱۹۱۰۲۱_۰۸۵۴۵۹-1200.jpg

.

 


آخرین خبرها...