935
کد خبر: 174
برچسب‌های خبر: - گردهمایی - معاونین فنی - کارشناسان دفاتر فنی استانهای شمالی کشور
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
____________________

گردهمایی منطقه‌ای معاونین و کارشناسان فنی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های شمالی کشور در ساری



گردهمایی منطقه‌ای معاونین فنی و کارشناسان دفاتر فنی ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌های شمالی کشور (گیلان،گلستان ، ومازندران ) با حضور مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور در ساری برگزار شد.

به گزارش روابط عموی اداره کل  نوسازی مدارس مازندران، مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشورگفت: یکی از اقدامات مبتنی بر سند تحول بنیادین که بر عهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شد، هویت بخشی معماری مدارس است که قطعا اگر این اتفاق انجام نشود روح حاکم بر مدارس ما تغییر نخواهد کرد.

وی اظهار داشت :که ساخت مدارس بر اساس معیارهای اقلیمی و هویتی یکی از زیر نظام های مدیریت سبز در مدارس است که از این پس برای ساخت و حتی مقاوم سازی تمامی مدارس کشور لازم اجرا می باشد.

مخدومی با بیان اینکه متاسفانه پیش از این در تمامی کشور مدارس به صورت تیپ و هم شکل ساخته شده، ادامه داد: با توجه به فرهنگ ها و شرایط جغرافیایی متفاوت در کشور، اینگونه مدارس دانش اموزان را با محیط آموزشی بیگانه می کند.

او با اشاره به اینکه مدیریت سبز به معنای ایجاد فضای سبز نیست، افزود: برخورداری مدارس از فضا و حیاط سبز نیز یکی از زیر شاخه های مدیریت سبز است که از این پس باید در ساخت مدارس در نظر گرفته شود و در غیر این صورت از ساخت جلوگیری می شود.

دکتر غلامرضا اکرمی در این گردهمایی با اشاره به اهمیت طراحی و معماری مدارس گفت: معماری خود، نوعی فضای سازندگی فرهنگی است و فضا و محیط در روحیات انسان تأثیر بسزائی دارد.

وی افزود: محیط طبیعی خود بزرگترین معلم است، زنده است و سازنده و خودش نوعی کلاس درس است.

دکتر اکرمی با بیان اینکه امروز شیوه‌های آموزش در دنیا تغییر کرده است، اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که محیط آموزشی هم به اندازه شیوه و نوع آموزش در تربیت انسان‌ها اثرگذار است، متأسفانه برخی محیط های آموزشی ما فاقد محوطه باز و طبیعی هستند در حالیکه حیاط و فضای مدرسه محیط سازندگی دانش‌آموزان است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم به کارگیری خلاقیت در معماری مدارس، تأکید کرد: معماران و طراحان مدارس باید ارزش و اهمیت کار خود را بدانند و مهمترین وجهی که باید در معماری مورد توجه قرار گیرد، خلاقیت است که باید در کنار علم و آگاهی و همچنین تجربه قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت طراحی مدارس بر اساس اقلیم و شرایط جغرافیایی هر منطقه، ادامه داد: در حالیکه اقلیم رفتار فیزیکی و حتی تصاویر ذهنی را می‌سازد، بکارگیری یک نوع طراحی برای هر اقلیمی اشتباه است. حتی نوع مصالح نیز متفاوت است و باید این تفاوت ها را بشناسیم و احترام بگذاریم.

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خاطرنشان ساخت: اقلیمی مثل شمال مستعد تیپ‌سازی نیست، چون شرایط متفاوت است، معماری بومی باید در هر منطقه ای شناسایی و مطرح شود. در همین منطقه شمال چند نوع معماری رایج است که معماری ساحلی و جلگه ای از آن جمله است.

اکرمی در پایان یادآور شد: معماری بومی طی سالها تجربه بوجود آمده و نمی‌توان آن را طی دوره آموزشی کوتاه مدت فرا گرفت. در کشور ما که تنوع اقلیمی بسیار داریم، باید با شناخت و مطالعه دقیق هر اقلیم و منطقه، مدرسه مخصوص آن منطقه را طراحی و احداث کنیم.

 

   


 


آخرین خبرها...